مقالات

کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه؛ چگونه در آشپزخانه از شیشۀ تزیینی استفاده کنیم؟

در اشپزخانه5 min

اگر قصد دارید طراحی آشپزخانه خود را تغییر دهید، یا به‌طور کامل آشپزخانۀ جدیدی طراحی کنید، یکی از گزینه‌های پیش‌ رو برای ایجاد فضایی متفاوت، استفاده از شیشه در آشپزخانه است. سطوح شیشه‌ای با آشپزخانه‌های امروزی که مینیمال و ساده هستند، بسیار سازگار است؛ بنابراین معمولاً در آشپزخانه‌های خلوت که عاری از لوازم و تزیینات اضافی هستند و کابینت‌های یکدست و مدرنی دارند، از شیشه برای طراحی آشپزخانه استفاده می‌شود. اما کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه به چه صورت است و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات، در ادامۀ این مطلب همراه ما باشید.
مزایا و معایب استفاده از شیشه در طراحی آشپزخانه

استفاده از شیشه موجب افزایش انعکاس نور در آشپزخانه می‌شود. علاوه بر این، شیشه به‌واسطۀ سطح براق خود موجب جادارتر و بزرگ‌تر دیده شدن فضای داخلی می‌شود و آشپزخانه را به محیطی دلپذیر، مدرن و چشم‌نواز برای اعضای خانواده تبدیل می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از شیشه تزیینی در آشپزخانه، هماهنگی آن با انواع سبک‌های دکوراسیون است. افزون بر این موارد، معمولاً پاک‌کردن سطوح شفاف و صاف مانند شیشه و آینه، از سنگ یا چوب ساده‌تر است.

با وجود همۀ این نکات مثبت، نصب شیشه در آشپزخانه معایبی نیز دارد. برای مثال، حتی در صورت استفاده از شیشه‌های مقاوم، باز هم احتمال ترک‌خوردن یا شکستن وجود دارد. علاوه بر این، نصب شیشه معمولاً سخت‌ است؛ درنتیجه، در کنار قیمت نسبتاً بالای آن، باید هزینۀ جداگانه‌ای نیز برای نیروی متخصص این کار در نظر بگیرید.

درمجموع، کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه، مشابه سایر متریال‌ها، معایب و مزایایی دارد و اگر درنهایت قصد دارید از آینه‌کاری بین کابینت یا شیشه تزئینی در آشپزخانه استفاده کنید، باید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، به نکات ایمنی توجه کنید و از شیشۀ ضدضربه‌ای استفاده کنید که در برابر حرارت مقاوم باشد. فراموش نکنید که شما می‌توانید با توجه به سبک آشپزخانه از شیشۀ ساده، رنگی، منقش و یا آینه در فضای بین کابینت استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید روی کانتر یا درب کابینت‌ها نیز شیشه نصب کنید.
کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه مدرن و پرانرژی؛ استفاده از شیشه رنگی بین کابینت‌ها

ممکن است دیوار بین کابینت‌ها رنگی باشد، در این ‌صورت می‌توانید شیشه‌ای بی‌رنگ و شفاف روی آن نصب کنید تا فضای آشپزخانه لوکس و مدرن شود. علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است از طرح دیوارها راضی نباشید و درنتیجه از شیشۀ رنگی برای فضای بین کابینت استفاده کنید. شما می‌توانید با توجه به رنگ کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه و با درنظرگرفتن سبک دکوراسیون آشپزخانه، رنگ مناسب و دلخواهتان را برای شیشۀ بین کابینت انتخاب کنید. شیشۀ رنگی فضای آشپزخانه را زنده و پرجنب‌و‌جوش می‌کند. برای مثال می‌توانید از شیشه‌های آبی، زرد، قرمز، مشکی یا سبز برای آشپزخانه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که رنگ‌های گرم موجب کوچک‌ترشدن، و رنگ‌های سرد موجب بزرگ‌ترشدن فضا می‌شود.
کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه لوکس و شیک؛ استفاده از شیشۀ ساده

اگر ساده‌پسند هستید و یا آشپزخانۀ شلوغ و کوچکی دارید، می‌توانید از شیشۀ بی‌رنگ و ساده برای پشت‌زمینۀ کابینت‌ها استفاده کنید. این مدل شیشه با اکثر دکوراسیون‌ها و انواع چیدمان آشپزخانه همخوانی دارد. این نوع از کاربرد شیشه در آشپزخانه، بسیار ساده و عاری از اغراق است. بنابراین، در عین زیباترشدن فضا، هماهنگی و تناسب سایر اجزا نیز حفظ می‌شود. فراموش نکنید که نیاز نیست حتماً تمام فضای بین‌ کابینت‌ها را با شیشه بپوشانید، بلکه می‌توانید صرفاً در یک قسمت، برای مثال در بالای اجاق‌ گاز، از شیشه استفاده کنید.
کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه هنری؛ ترکیب شیشه با نقاشی، تایپوگرافی و متریال‌های طبیعی

برای طراحی یک آشپزخانۀ هنری، خلاقانه و متفاوت، می‌توانید از ترکیب شیشه با سایر تکنیک‌های هنری یا مواد طبیعی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از شیشۀ نقاشی‌شده یا شیشۀ‌ تایپوگرافی‌شده استفاده کنید و درنتیجه، روی شیشۀ آشپزخانه خود، یک نقاشی از طبیعت، یک طرح گرافیکی و یا یک متن انگیزشی داشته باشید.

اما کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه می‌تواند خلاقانه‌تر و منحصربه‌فردتر نیز باشد. در همین راستا می‌توانید شیشه را با متریال طبیعی مانند بامبو، گندم و گیاهان وحشی خشک‌شده ترکیب کنید و فضایی خاص که با استفاده از عناصر طبیعی متمایز شده است، ایجاد کنید.
طراحی آشپزخانه با آینه‌کاری بین کابینت‌ها

اگر پنجرۀ آشپزخانۀ شما به منظرۀ زیبایی باز می‌شود و یا در آشپزخانه لوازم اندک اما زیبایی دارید، می‌توانید در فضای بین کابینت‌ها آینه نصب کنید. با استفاده از شیشۀ آینه‌ای، فضای آشپزخانه بزرگ‌تر و زیبایی آن دوچندان می‌شود. البته برای استفاده از این مدل شیشه حتماً باید با نصاب خود مشورت کنید و از متریال مقاوم در برابر ضربه و حرارت استفاده کنید.
نصب شیشه روی کانتر یا درب کابینت‌ها

کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه به موارد ذکرشده در بالا محدود نمی‌شود؛ شما می‌توانید از شیشه برای قسمتی از درب‌های کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید. البته این سبک از کابینت با هر آشپزخانه‌ای همخوانی ندارد و باید با توجه به طراحی آشپزخانه و دکوراسیون آن مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، اگر به سطوح براق علاقه دارید، می‌توانید روی میز کانتر و یا بدنۀ آن شیشه نصب کنید. این سطوح نه‌تنها به‌راحتی تمیز می‌شوند، بلکه به زیبایی فضای آشپزخانه نیز می‌افزایند.
سخن نهایی

در این مطلب با انواع کاربرد شیشه در طراحی آشپزخانه آشنا شدیم. استفاده از شیشه در طراحی آشپزخانه موجب روشن‌‌تر و بزرگ‌ترشدن فضای داخلی می‌شود. افزون بر این، شیشه‌ با بسیاری از سبک‌های دکوراسیون و انواع لوازم آشپزخانه سازگار است و تقریباً در هر زمان و دوره‌ای زیبا و جذاب است. برای مثال، پشت‌زمینۀ شیشه‌ای با کابینت‌ و لوازم چوبی، استیل، پلاستیکی و سرامیکی یا سنگی همخوانی دارد. البته در این میان نمی‌توان از معایب نصب شیشه در آشپزخانه نیز چشم‌پوشی کرد؛ برای مثال، می‌توان به ترک و احتمال شکستن شیشه بر اثر ضربه یا حرارت اشاره کرد. علاوه بر این، هزینۀ نصب شیشه در آشپزخانه چندان ارزان نیست. درنهایت و با توجه به همۀ نکات ذکرشده، انتخاب نهایی درخصوص نصب شیشه در آشپزخانه به سلیقه، بودجه، نیازها، سبک دکوراسیون و لوازم آشپزخانه شما بستگی دارد.

 

منبع : استیل البرز