مقالات

چند نکتۀ مهم در خرید میز آشپزخانه که باید به خاطر داشته باشید!

sanakharid min

آشپزخانه جایی است ما بخش زیادی از اوقات روزمان را در آن سپری می‌کنیم. این موضوع، اگر مشغول دورکاری یا انجام کارهای خانه باشیم، اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند و در زمانی که خانه‌های کوچک با آشپزخانه‌های کوچکشان جای زیادی برای تغییرات اساسی ندارند، استفاده از یک میز آشپزخانۀ درست و مناسب یک الزام مهم به‌ حساب می‌آید. اگر میز آشپزخانه را به‌درستی انتخاب کنید، در فضا صرفه‌جویی می‌کند و حس آرامش را در شما تداعی خواهد کرد؛ اما برعکس، کافی است تا یک انتخاب اشتباه کرده باشید تا آشپزخانۀ کوچک شما شبیه بازاری شلوغ به نظر برسد!

برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بهتر است از یک راهنما کمک بگیرید. ما هم اینجا هستیم تا همین کار را انجام بدهیم. پس برای آشنایی با انواع میز و صندلی مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک، با ما همراه باشید.

قواعدی هستند که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین میز را برای آشپزخانۀ منزلتان تهیه کنید. بهترین میز آشپزخانه برای شما، میزی است که در عین اینکه قیمت مناسبی دارد، با دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد و آن‌قدر برای فضا و روحیۀ شما مناسب باشد که بتوانید بدون اینکه دل‌زده شوید، سال‌ها از آن استفاده کنید. کریستف پرنی، نویسندۀ کتاب انجیل مبلمان، در کتابش به این موضوع اشاره می‌کند که یک میز ناهارخوری در آشپزخانه خوب باید حداقل برای 5 تا 10 سال در آشپزخانۀ شما پهلو بگیرد؛ بنابراین، توجه به سادگی و استحکام اهمیت زیادی دارد.

فضا را اندازه بگیرید

این قانون شمارۀ یک است؛ چراکه در قدم اول باید میز آشپزخانۀ مدنظر شما در فضای موردنظرتان جا شود و این چیزی است که بسیاری از افراد به‌راحتی فراموش می‌کنند!

البته اینکه تنها میز ناهارخوری در آشپزخانه را جا بدهید کافی نیست؛ بلکه طبق قوانین دیزاین، باید از هر طرف برای آن نزدیک به یک متر فضای تنفس باقی بگذارید. فضای تنفس یا فضای آزاد، به شما اجازه می‌دهد تا صندلی‌ها را به‌راحتی حرکت بدهید و با فراغ بال پشت میز بنشینید. پس، در گام اول طول و عرض آشپزخانه را اندازه بگیرید تا از خرید میز آشپزخانه با ابعاد اشتباه خودداری کنید.

انتخاب میز آشپزخانه

به وزن ظاهری میز آشپزخانه توجه کنید!

این موضوع کمی تخصصی اما ساده است. «وزن ظاهری» درحقیقت به حجم میز و صندلی آشپزخانه‌ای که انتخاب کرده‌اید باز می‌گردد. ممکن است از نظر ابعاد آنچه انتخاب می‌کنید در فضای موردنظرتان جا بگیرد، اما در ظاهر بزرگ‌تر به ‌نظر برسد. کاری که می‌توانید انجام بدهید این است که آن‌ها را زیاد به هم نزدیک نگذارید و فاصلۀ مناسب ایجاد کنید؛ اما پیشنهاد ما این است که ابعاد فرنیچر آشپزخانه را بر طبق فضا در نظر بگیرید تا هماهنگی آن از بین نرود. نکتۀ دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر خانم خانه اهل آشپزی حرفه‌ای باشد، باید فضایی را هم برای فر برقی یا فر برقی-گازی در آشپزخانه در نظر بگیرید.

در خرید میز آشپزخانه، نیاز را بر زیبایی مقدم بدانید!

این موضوع با چیز دلخواه و ایدئال افراد فاصله دارد، اما واقعیت این است که اگر بخواهید درست و دقیق و به بهترین شکل این کار را انجام بدهید، تهیۀ یک میز برای آشپزخانه کوچک چندان کار ساده‌ای نیست. در آشپزخانه‌های کوچک، استفادۀ بهینه از فضا حرف اول را می‌زند؛ بنابراین، بهتر است به‌جای اینکه فکر کنید میز آشپزخانۀ بیضی را می‌پسندید یا چهارگوش، به این توجه داشته باشید که چقدر از محیط داخل آشپزخانه را می‌توانید به میز و صندلی اختصاص بدهید. میز ناهارخوری مربعی، بیش از بقیه طرف‌دار دارد و دلیل آن هم امکان تغییر دکوراسیون و انطباق‌پذیری بالای آن‌ها در آشپزخانه است. درمقابل، میزهای دایره‌ای یا بیضی‌شکل بیشتر برای مهمانی‌ها یا خانه‌های بزرگ‌ مناسب هستند. یک نکتۀ مهم دیگر این است که میز را در فاصلۀ مناسب از هود، گاز رومیزی یا اجاق گاز قرار بدهید تا استانداردهای فضا در این مورد هم رعایت شود.

به پایه‌های میز آشپزخانه توجه داشته باشید

پایه‌های میز یکی از المان‌های مهمی هستند که معمولاً نادیده گرفته می‌شوند. اینکه پایه‌های میز آشپزخانه چطور تعبیه شده باشد، در جاشدن میز در فضای خاص مؤثر است؛ پس ساده از کنار آن‌ها نگذرید. موقع خرید، حتماً پشت میز، روی صندلی موردنظر که برای خرید انتخاب کرده‌اید بنشینید، تا مطمئن شوید که پایه‌ها مزاحمتان نیستند و درضمن میز را به‌خوبی سرجایش نگه می‌دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که باید پشت میز جا به اندازۀ کافی برای قرارگیری زانوها وجود داشته باشد. میزهای گرد نسبت به میزهایی با چهارپایه، معمولاً جای کمتری برای پاها دارند و تعادلشان نیز کمتر است.

جنس میز و صندلی را هماهنگ با آشپزخانه انتخاب کنید

انتخاب جنس ایدئال و همین‌طور مناسب برای میز صندلی آشپزخانه ممکن است کمی دشوار باشد. باید عوامل مختلفی را ازجمله قیمت، سهولت حمل‌ونقل و همچنین سلیقۀ شخصی‌تان در نظر بگیرید و این‌ها همه مضاف بر آن‌ چیزی است که تا به اینجای مطلب گفته‌ایم. جنس میز و صندلی آشپزخانه ممکن است چوبی باشد یا ظاهر چوبی داشته باشد، پلاستیکی و لمینیتی یا فلزی باشد، شفاف یا مبلی باشد و… .

پس می‌بینید که گزینه‌ها فراوان‌اند و قدرت انتخاب بالاست، اما همین موضوع باعث می‌شود که افراد گاهی دچار سردرگمی شوند؛ بنابراین، اینکه بدانید دقیقاً به‌دنبال چه نوع میز آشپزخانه‌‌ای هستید، اهمیت زیادی دارد.

صندلی هماهنگ اما کم‌جاتر را برگزینید

صندلی‌ها به اندازۀ میز آشپزخانه اهمیت دارند و این را در فضای کم، بهتر هم می‌توان مشاهده کرد. استفاده از صندلی‌های ظریف‌تر به همراه نیمکت‌ها که این‌ روزها مد شده‌اند، می‌تواند جای زیادی را در آشپزخانه باز کند. صندلی‌ها هم ممکن است سبک و رنگ‌های بی‌شماری داشته باشند، اما این را به خاطر داشته باشید که آن‌ها را بر طبق سبک و سیاق آشپزخانه و میزی که تهیه کرده‌اید، انتخاب کنید.

انتخاب میز آشپزخانه

به سبک دکوراسیون آشپزخانه اهمیت بدهید

توجه به سبک دکوراسیون یکی از مسائلی است که اخیراً مورد توجه قرار می‌گیرد و دلیل آن هم ساده است: پیش از این چنین کاری رایج نبود.

حالا بسته به اینکه سبک دکوراسیون آشپزخانۀ شما مینیمال است یا روستیک و سنتی است یا مدرن، لازم است تا میز و صندلی داخل آن هم با این سبک‌ها هماهنگی پیدا کند. در این قبیل آشپزخانه‌ها، سینک و شیرآلات نیز هماهنگ با سبک مورد استفاده در آشپزخانه انتخاب می‌شوند و ازآنجاکه این موضوع از اهمیت زیادی در استایل آشپزخانۀ شما برخوردار است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این صفحه مراجعه کنید.

در این مطلب، شما را با نکاتی آشنا کردیم که کمک می‌کند میز آشپزخانۀ مناسب فضا و سبک و سیاق منزل خودتان را تهیه کنید. میز چهار نفره آشپزخانه، از تمامی انواع میزها رواج بیشتری دارد و میزهای چهارگوش پرطرف‌دارتر هستند. با‌این‌حال، تنوع سلایق زیاد است و هرکسی نوعی از دیزاین و فرنیچر را می‌پسندد. دیزاین مورد علاقۀ شما برای آشپزخانه کدام است؟

 

منبع: استیل البرز